Toinen luonto

Suohpanterror maalaa saamelaista realismia

Kuva: Suohpanterror

 

Vuonna 2012 saamelaiset taiteilija-aktivistit eli “artivistit” perustivat Facebookiin sivun nimeltä Suohpanterror. Sana tarkoittaa suopunkiterroria eli viittaa saamelaisessa poronhoidossa perinteisesti käytettävään lassoon, jolla korvamerkittävät porot otetaan kiinni aitauksessa.

Mitä Suohpanterror terrorisoi?

Kuvia. Ryhmä on itsestään kovin vaitonainen, eikä sen puhenaisena esiintyvä Jenni Laiti paljasta paljon muuta kuin että “ryhmä on olemassa” ja että “siihen kuuluu saamelaisia”. Anonyymin ryhmän levittämät kuvat ovat kuitenkin käyneet monille tutuiksi sosiaalisessa mediassa, ja yhteistä niille on, että jokin ikoninen kuva on saanut uuden, saamelaisen tulkinnan: Tiananmenin verilöylystä otettua uutiskuvaa muistuttavassa nettijulisteessa saamelaisasuun pukeutunut mies pysäyttää kaivosrekkojen jonon. Afrikantähteä pelataan Lapin saamelaisalueella. Saana-tunturia esittävään postikorttiin on ilmestynyt valtava avolouhos. Monissa kuvissa nimenomaan saamelainen elämäntapa ja luonnonvarojen riisto asetetaan vastakkain.

Kriitikko Otso Kantokorpi arvioi blogikirjoituksessaan, että Suohpanterror jatkaa samaa dekolonisaation prosessia, jota Nils-Aslak Valkeapää aloitti 1970-luvulla.

Näkemys on perusteltu: Suomen Luonto tavoitti Jenni Laitin haastatteluun Yykeänperältä, Nils-Aslak Valkeapään taiteilijaresidenssistä Lásságámmista. Hän kertoi pitävänsä Valkeapäätä suurimpana esikuvanaan. Lue Laitin Kasvokkain-haastattelu Suomen Luonnosta 3/2015.

 

Kuva: Suohpanterror
Kuva: Suohpanterror
Kuva: Suohpanterror
Kuva: Suohpanterror
Kuva: Suohpanterror