Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
Pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuvaa mielellään lintuja ympäristössään sekä niiden kevät- ja syysmuuttoa, maisemia, miljöitä ja tunnelmia. Julkaisee havaintojaan luonnosta Suomi 100 -juhlavuoden ajan. Kuva: Pekka Nurminen

Suomen Luonto 3/2018

Ilmestyy 29.3. Tutustumme Kuhmossa elävään Tatjana-karhuun. Kannessa on sen pentu Lunak, jonka kuvasi Markus Sirkka.

100 päivää luonnossa

100 päivää luonnossa: Käydään Jäämerellä, Ruijassa!

Allihaahkat vuonomaisemassa, Båtsjordin vuono 2016. Kuvat: Samuli Haapasalo

25/100

Jäämeri, Pohjoinen Jäämeri. Ei heti hoksaisi, että sen vuonoissa, Suomen pohjoispuolella, on joidenkin lajien talvehtimisalueen eteläisin ulottuvuus! Vaan muutamille on. Eräät vesilinnut ja lokit talvehtivat Jäämeren kaamoksessa, kun ovat muuttaneet näin “etelään” ja osa lisäksi länteen. Lintuja on Siperiasta, Huippuvuorilta, Grönlannistakin.

Kyhmyhaahka Båtsfjordin satamassa kevättalvella 2016.

Tässä esittelen neljä arktisen alueen koreaa vesilintua. Liian usein joutuu lausahtamaan niin kuin nyt Jäämeren eksoottisista, värikkäitä vesilinnuistakin, että ennen näitäkin lintuja näki tuhansin ja kymmenin tuhansin Varangin niemimaan vuonoissa, Varangerfjordissa ja Båtsfjordissa, mutta että nyt kannat ovat vähentyneet.

Haahka Jäämerellä, 2012.

Mutta kurkistetaanpa kuvien talvehtijoita: valinnat ovat kyhmyhaahka, allihaahka (vanha nimi pulskahaahka ja Stellerin alli), ja tutut haahka ja alli. Näistä kyhmyhaahka ja allihaahka ovat talvehtimiseltaan pohjoisimpia, allihan talvehtii enimmältään Itämerellä ja haahka lännempänä. Pohjois-Norjassakin pesiviä ovat merenrantojen haahka ja tunturijärvien ja lampareitten kaunis alli.

Nyt on jo käsillä aika, jolloin Ruijassa talvehtivat linnut pikkuhiljaa vetäytyvät idemmäksi ja pohjoiseen.

Alli, Båtsfojord 2016.
Video: Suurten alliparvien jäljillä

Tuhansien allien joukot ovat viime vuosina alkaneet talvehtia Helsingin ja Kirkkonummen välisellä merialueella. Lähdimme hyiselle merelle etsimään näitä laulavia kaunottaria. Videolla vanhempi tutkija Markku Mikkola-Roos Suomen ympäristökeskuksesta kertoo, miksi alliparvet ovat viime vuosina alkaneet talvehtia Helsingin ja Kirkkonummen välisellä merialueella, ja missä parvia voi nähdä.

100 päivää luonnossa: Ilo ja huoli luonnosta

Tämä on Suomen juhlavuoden viimeinen eli sadas "100 päivää luonnossa" blogi.

100 päivää luonnossa: Joulupukin poro

Joulupukin poro on puoliksi kesytetty tunturipeura. Kesyyntyminen periytyy jo keskiajan lopulta.