Vuodenajat

Eläimetkin käyvät marjassa

Nuori teerikoiras on löytänyt puolukkamättäälle. Kuva: Juha Ilkka

Suomalaiset keräävät metsämarjoja vuosittain kymmeniä miljoonia kiloja. Mutta kelpaavat marjat muillekin.
Keräämättä jäävät marjat eivät suinkaan mätäne metsiin, vaan niillä herkuttelevat etenkin monet nisäkkäät ja linnut.

Karhu ja supikoira tankkaavat rasvavarastojaan talvilevon varalle. Linnuista marjoja hyödyntävät etenkin kanalinnut, mutta monet muutkin lajit täydentävät marjoilla syksyistä ruokavaliotaan.

Puolukka kukki tänä vuonna tavanomaista runsaammin. ”Puolukka on myöhäisemmän kukintansa ansiosta varmempi marja kuin mustikka, joten onnistuneen kukinnan perusteella voidaan odottaa myös hyvää satoa”, kertoo erikoistutkija Rainer Peltola Luonnonvarakeskuksesta.

Viileän kevään takia kaikkien marjojen satokausi on ollut pari viikkoa myöhässä tavanomaisesta, eikä puolukka tee tästä poikkeusta. Toisaalta olemme viime vuosina tottuneet varhaisiin satoihin, sillä pitkällä aikavälillä marjakausi on aikaistunut. ”Vielä 1960-luvulla esimerkiksi lakkaa päästiin poimimaan Etelä-Lapissa vasta heinä-elokuun vaihteessa”, Peltola huomauttaa.

Kysy luonnosta
Miksi tyrnimarjat eivät kelpaa linnuille?

Viljelemme tyrniä ja vuosittain osa marjasadosta jää korjaamatta. Yllättävää kyllä marjat eivät kelpaa erityisen hyvin linnuille vaan vielä seuraavana keväänä niitä on puskissa melko paljon tallella. Minkähän takia tyrnimarja ei kiinnosta lintuja samalla tavalla kuin pihlajanmarjat? Onko niiden ravintosisältö huonompi vai ovatko ne vain liian väkeviä lintujen makuun?

Odotettavissa hiiripöllöjä

Etelä-Suomessa kannattaa nyt pitää silmänsä auki hiiripöllöjen varalta. Nämä tuikeailmeiset kaverit ovat tänä syksynä liikkeellä poikkeuksellisen aikaisin.

Katse kasvien siemeniin

Juuri nyt on oiva hetki lähteä retkelle tutkimaan kasvien siementen rakenteita. Ota luuppi mukaan ja paljasta siementen kauniit salat! Lue lisää uusimmasta Suomen Luonnosta.