Alice Karlsson

Toimittaja
Kirjoitan, toimitan ja hoidan Kysy luonnosta -kirjeenvaihtoa. Sydäntä lähellä ovat kasvien ja eläinten vuorovaikutus sekä eläinten käyttäytyminen. Uskoisin olevani myös luonnon sitkeä puolustaja ja tulistun luonnon turmelemisesta.
Julkaistu numerossa

Suomen Luonto 6/2017

Uusinta tietoa lepakoiden kiehtovasta elämästä löydät lehden sivuilta 14–23. Kannen kuvasi Hannu Mänty.

Haluatko tutustua lepakoihin?

Tutkijat Thomas Lilley ja Anna Blomberg Turun yliopistosta levittävät pyyntiverkkoa ripsisiipalle Ruissalossa. Kuva: Harri Nurminen

Nyt siihen on mainio tilaisuus. Tänään ilmestyvä Suomen Luonto 6/2017 kertoo, missä lepakot piileskelevät päivisin ja missä ne iltaisin saalistavat. Kerromme myös miten lepakoita tutkitaan ja mitä niistä on saatu selville.

Suomessa on 13 lepakkolajia, joiden maiskutus ja raksutus täyttää elokuisen illan – vaikkemme sitä kuulekaan ilman apuvälinettä.

Lepakoita voi nähdä esimerkiksi veden äärellä pian auringonlaskun jälkeen. Silloin nahkasiivet lähtevät saalistamaan. Katso puiden latvoihin ja niiden väliin jääviin aukkoihin. Siellä niitä vilahtelee.

Hyppää pohjanlepakon äänimaailmaan!

Arkiston aarteita
Arkiston aarteita: Marjojen voimaa

Kotimaisten marjojen tiedetään tepsivän moneen vaivaan.

Viikon laji
Viikon laji: Kallioimarre

Kesät talvet vihreä kallioimarre on selviytyjä. Viikon laji -nettisarjassamme esittelemme joka viikko yhden mielenkiintoisen lajin.

UutisetVuodenajat
Sienikausi alkoi

Sieniin hurahtaneilla on reppu pakattuna ja kori eteisen pöydällä odottamassa. Nyt sieneen kannattaakin jo pinkaista. Sieniä on näet kovaa vauhtia nousemassa eri puolille maata.