Uusin numero

Suomen Luonto 5/2018

on upea suuri kesänumero! Kannen nuoren mäyrän kuvasi Nina Mönkkönen.
VILLIVIHANNES_banner_suomenluonto_300x200

Sovelluksen avulla voit tunnistaa 30 erilaista kasvia ja kokata 90 herkullista annosta Sami Tallbergin resepteistä. Tuotot käytetään luonnonsuojelutyöhön.

Kysy luonnosta

Kuka tyhjensi telkän pöntön?

Telkkäkoiras. Kuva: Ville.fi flickr.com/ CC BY-ND 2.0

Telkkä pesi toissa vuonna rannan tuntumassa olevassa pöntössä. Untuvat jäivät pönttöön. Viime keväänä telkkäpari oleskeli pöntön lähellä, mutta kesällä lintuja ei nähty. Pönttö tarkistettiin ja havaittiin, että pesäaines oli viety pois. Kukahan on ollut asialla?

Telkän lisäksi tämän kokoluokan pönttöjä käyttävät hyväkseen ainakin pöllöt ja oravat. Myös talitiainen saattaa paremman puutteessa pesiä telkän uuttuun. Lisäksi näädät saalistavat puissa ja ovat oppineet koluamaan myös pönttöjä.

Telkän untuvat saattavat kadota pöntöstä pehmikkeeksi oravan pesään, joka on jossakin lähellä. Myös talitiainen voi hakea untuvia pehmikkeeksi pesäänsä.

Julkaistu Suomen Luonnossa 4/2007
Tikka nurinniskoin

Tikka oli tulossa lintulaudalle, mutta lensi ensin pyykkinarulle. Se retkahti roikkumaan selkä ja pää alaspäin ja jäi siihen. Kun menin ja kohotin lintua, jalat irtosivat narusta ja lintu lensi tiehensä. Lukittuivatko tikan jalat jotenkin naruun?

Tummia haahkoja

Keväisissä uroshaahkojen parvissa on aina muutama yksivärinen, tumma lintu. Ovatko ne pesimättömiä naaraita vai nuoria koiraita, jotka eivät ole vielä saaneet värikästä soidinasua?

Kysy luonnosta
Mihin linnut katoavat ruokinnalta?

Aloitamme talviruokinnan lokakuussa ja lintuja riittää. Marras–joulukuun vaihteessa linnut katoavat. Näin on käynyt viitenä viime vuotena säännöllisesti, ennen lintuja oli koko talven ajan. Asumme kaupunkilähiössä omakotitalossa, jonka tontti rajoittuu metsään. Mistä apu?