Vierailu Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan yllätti. Puutarha olikin pikemminkin puisto. Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa usein vierailleelle Kumpulan puutarha on aivan uusi elämys. Yllättävän suuresta puutarhasta löytyy myös kaunis pieni lampi ja paljon vehreää nurmikkoa vaikka piknikkiä varten.

Puutarhassa voi samalla kerralla tutustua lähes kaikkien maanosien puihin ja kasveihin. Alueet on jaettu Euroopan, Aasian, Pohjois-Amerikan, Japanin ja tietysti Suomen kasvillisuuslohkoihin. Jo tähän aikaan keväästä moni puu on täydessä lehdessä ja kukkia nousee lisää joka päivä. Ilahduttavaa oli myös löytää sisäänkäynnin vierestä erillinen puutarha, jossa pääsi tutustumaan lääkekasveihin. Kumpula onkin oivallinen paikka kasvien opetteluun!

Sisällä sijaitsevaa kasvihuonetta Kumpulassa ei ole, joten vierailu kannattaa tehdä kauniilla säällä. Silloin puutarhaan tekee mieli jäädä vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Puutarhasta löytyy suojaisiakin soppeja, oivallinen ja romanttinen treffipaikka siis myös! Kumpulassa kannattaa ehdottomasti vierailla, vaikka saapuisi Helsinkiin lomalle kauempaakin. Keskustasta Kumpulaan on vain puolen tunnin matka julkisilla.

Tulevana lauantaina Kumpulassa pääsee myös kuulemaan kasvitutkijoiden mielenkiintoisia esitelmiä. Esimerkiksi klo 12-13 Marko Hyvärinen kertoo puutarhasta uhanalaisten lajien geenipankkina ja Elina Vaara avustetusta leviämisestä kasviensuojelun uutena työkaluna. Myöhemmin iltapäivällä kuullaan tulevista uudistuksista Kaisaniemen ja Kumpulan puutarhoissa. Teemapäivänä puutarhaan on ilmainen sisäänpääsy.

Oletko jo käyttänyt Suomen Luonnon 2/13 välistä löytyvän etukupongin Luonnontieteelliseen keskusmuseoon? Kaksi aikuista yhden hinnalla -kuponkietu on voimassa myös Kaisaniemen tai Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa.

Lisätietoa Luonnontieteellisen keskusmuseon sivuilta