Uutiset

Kuuntele keväisiä linnun ääniä!

Kuva: Seppo Parkkinen

Nyt voi jo kuulla laulu-joutsenen trumpettia ja pian sammakon kurnutusta. Kevätseurannan teemana ovat tänä vuonna äänet, mutta muitakin havaintoja kerätään.

Suomen Luonto on julkaissut runsaasti lintujen ääniä, joita verkkosivujemme kävijät voivat kuunnella. Mukana on kauniita laululintuja, pöllöjä, lokkeja! Jokaisesta linnusta on myös lajitietoa äänen yhteydessä. Kuuntele linnun ääniä täältä >>

Tutustu Luonto-Liiton Kevätseurantaan!
Kevätseuranta on vapaaehtoisten verkosto, jossa kerätään lajihavaintoja koko maasta. Sen avulla saadaan arvokasta tietoa kevään etenemisestä eli fenologiasta. Luonto-Liitto on vetänyt perinteistä seurantaa jo vuodesta 1961. Yhteistyökumppaneina ovat Suomen luonnonsuojeluliitto, Natur och Miljö sekä Helsingin yliopiston Luonnontieteellinen keskusmuseo.

Kevätseurannan teemalajeja ovat tiltaltti, pajulintu ja sirittäjä, kuuntele äänet!

www.kevatseuranta.fi

Kuuntele: Sirittäjän laulu kiihtyy loppua kohden

Sirittäjä viettää talvensa trooppisessa Afrikassa. Suomeen sirittäjät palailevat touko-kesäkuussa, kun hyönteisiä riittää taas syötäväksi. Se suosii valoisia lehti- ja sekametsiä ja viihtyy erityisesti esimerkiksi koivua kasvavassa, rehevässä kuusimetsässä. Sirittäjä harvinaistuu pohjoiseen mentäessä, eikä kovin yleisesti pesi juuri Oulua korkeammalla. Kuuntele ääninäyte!

Uutiset
Pääkirjoitus: Silmät ja korvat auki kevääseen

Taas kerran on nähty, miten erilaisia keväät voivat olla. Vuosi sitten talven päättymistä saatiin odotella perinteisen helmikuun oloisessa ilmanalassa huhtikuun puoliväliin.

Muuttolinnut saapuivat tuulen tuomina

Maaliskuu alkoi tänä vuonna erittäin lauhana, mikä on saanut myös muuttolinnut rikkomaan ennätyksiä: muun muassa töyhtöhyyppiä ja laulujoutsenia saapui maaliskuun alussa moninkertaisesti normaalivuosia enemmän. Mistä linnut tietävät, millainen sää Suomessa vallitsee? Ennustajia ne eivät sentään ole. Lintujoukot toi maahamme tuuli.