Heikki Vasamies

päätoimittaja
Suomen Luonnon päätoimittaja jota pohdituttavat etenkin eliöyhteisöjen ekologia ja evoluutio. Retkillä tulee tutkittua ja kuvattua kaikkea eteen osuvaa, eniten lintuja ja perhosia.

Suomen Luonto 2/2018

Ilmestyy 22.2. Kevät tuo valon takaisin luontoon. Asiaa ja kuvia kevättalvesta lehden sivuilla 14–23. Kannen tuulisen näkymän Kevolta kuvasi Tiina Törmänen.

Kuuntele: Punatulkun laulu on hiljaista visertelyä

Kuva: Maarit Siitonen / Havaintokirja

Punatulkku elää suuren osan vuodesta melko huomaamatonta elämää kuusivaltaisissa sekametsissä. Kesällä sen paljastaa usein vain aamuvarhaisella oksistosta kuuluva “tjiy”-kutsuääni. Talvella tulkut liikkuvat enemmän ja saapuvat pihapiiriinkin ruuan toivossa.

Kutsuääntä kuulee talvella usein punatulkkuparven ruokaillessa vaikkapa pihapihlajissa. Punatulkun laulu on huonommin tunnettu. Näihin aikoihin korean punainen koiras laulaa jo innokkaasti hiljaista, kirskuvaa ja tapailevan oloista lauluaan, johon se sekoittaa myös kutsuäänen tapaisia “tjyi”-ääniä ja jopa torvimaisia törähdyksiä. Kuuntelijan pitää kuitenkin olla tarkkana, sillä punatulkun laulu ei kanna kovin kauas – ainakaan ihmiskorvin kuultuna.

Ääni: Jan-Erik Bruun
Linturetkellä: Miksi viherpeippo romahti?

Viherpeippo runsastui Suomessa voimakkaasti viime vuosisadan lopulla, mutta yllättäen kanta romahti kymmenisen vuotta sitten puoleen aiemmasta.

Kuusitiainen
Kuuntele: Kuusitiainen sirkuttaa kirkkaasti

Lintulaudan tai kuusiaidan lintusten sirkutuksen joukossa saattaa kuulua useinkin pienen kuusitiaisen sirkutus. Laulu muistuttaa hieman talitiaista, mutta on usein kirkkaampi.

Linturetkellä: Keltasirkku kauralyhteellä

"Ennen vanhaan" melkein jokaisella maalaispihalla oli talvella kauralyhde linnuille. Se oli tarjolla erityisesti keltasirkuille.