Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
"Linturetkellä"-juttusarjassa seurataan retkeillen vuoden kiertoa pohjoisessa: Suomessa, Norjan Ruijassa Varanginvuonolla ja Virossa, välillä hieman kauempanakin Skotlannissa, jopa Galapagossaarilla. Lintujen lisäksi siinä kohdataan myös nisäkkäitä, muuta luontoa ja mielenkiintoisia retkipaikkoja. Samuli Haapasalo on pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuva: Pekka Nurminen

Linturetkellä: Hienot lintuviikot

Kuvat: Samuli Haapasalo

Vappua edeltävä ja sen jälkeinen viikko ovat yleensä lintukevään hienoimpia. Niin moni lintulaji saapuu muutolta. Joka aamu ilmestyy uusia laulajia. Aamuvalot ovat tunnelmallisia. Soidinta käydään, pesinnät alkavat. Ja vesilintujen ja kahlaajien muutto kohti pohjoista jatkuu vilkkaana, näyttävin parvin. Osassa puita ja pensaita on jo hiirenkorvat. Nyt vielä kuutamoyöt.

Lintutornit tarjoavat hyvän lintumaiseman. Muuttoa pääsee tarkkailemaan laajalta alueelta. Jo saapuneita näkee ja kuulee. Tornista käsin tarkkaillessa ei myöskään häiritse lintuja. Torneja on jo hieno verkosto, niin kokeneelle harrastajalle kuin uusillekin.

Tässä neljä kuvaa vapunalustunnelmista.

Pikkujoutsenet muuttavat tundralle pääosin huhtikuun aikana. Niiden reitti on aika kapea, se kulkee Viron yli, Suomessa on viime vuosina nähty pikkujoutsenia aiempaa enemmän. Nämä kauniit pikkujoutsenet nousivat 28.4.2018 aamulla Matsalun lahdelta jatkamaan muuttoaan, kuva Haeskan lintutornista.

Runsasta viikkoa aiemmin kurkimuutolta oli tipahtanut myös luppokurkia. Niillä tarkoitan kurkia, jota kokoontuvat kesäksi joutilaisiin parviin, kun eivät ole vielä sukukypsiä pesimään.

Lukuisten kahlaajalintujen muutto on parhaimmillaan Vapun aikoihin. Kauniissa aamuvalossa vappuaattona Haeskan tornin juuresta kuvattu suokukkoparvi ja sen monenväriset linnut!

Ja vielä yksi perhonen sopii Vapun tunnelmiin. Neitoperho, joka talvehtiessaan on menettänyt joitakin siivenreunoja, mutta tunnelmoi pari päivää sitten uuteen kesään. Seuraava sukupolvi lentää taas loppukesästä.

Linturetkellä: Porkkananokka

Meriharakat ovat jo pääosin saapuneet rannoille. Ne muuttavat Suomen rannikoille ja saaristoihin siis aika varhain, huhtikuulta alkaen.

Linturetkellä: Mestarilaulajat äänessä

Satakieli, mustapääkerttu ja kultarinta virittelevät jo ääniään.

Linturetkellä: Puoli kuuta peipposesta

Peippo on osa kesän odotusta. Sopivan aamun runsas peippomuutto on kaunista katseltavaa. Pian raikuu laulu.