Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
"Linturetkellä"-juttusarjassa seurataan retkeillen vuoden kiertoa pohjoisessa: Suomessa, Norjan Ruijassa Varanginvuonolla ja Virossa, välillä hieman kauempanakin Skotlannissa, jopa Galapagossaarilla. Lintujen lisäksi siinä kohdataan myös nisäkkäitä, muuta luontoa ja mielenkiintoisia retkipaikkoja. Samuli Haapasalo on pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuva: Pekka Nurminen

Linturetkellä: Keltasirkku kauralyhteellä

Kauralyhde, perinneruokaa keltasirkulle talvipakkasella. Kuvat: Samuli Haapasalo, Sipoo, helmikuu 2017

“Ennen vanhaan” melkein jokaisella maalaispihalla oli talvella kauralyhde linnuille. Se oli tarjolla erityisesti keltasirkuille. Lyhde sopii myös omakotitalon pihalle talimöntin seuraksi. Ikkunasta on mukava katsella keltasirkkujen yllättävänkin koreaa höyhenpukua. Joidenkin koiraitten rinta ja posket oikein loistavat kullankeltaisessa hehkussaan. Lyhde pihapiirissä on hyvä tapa päästä “lähilinturetkelle” ja se helpottaa lintujen ruoan hankintaa pakkasella! Kauralyhde on myös kaunis.

Pientä kiistaakin nokkimisjärjestyksestä, vasemmalla koiraskeltasirkku, oikealla harmaampi naaras.

Viime vuonna kokeilin kauralyhdettä myös metsässä tiaisruokintapaikalla. Ja sehän oli heti keltasirkkujen suuressa suosiossa. Kävipä siinä useampi tinttikin. Lyhteen voi löytää torilta ja joskus ruoka- tai rautakaupastakin.

Jospa etsisin taas keväthangille muutaman perinnelyhteen. Katsopa sinäkin, löytyisikö lyhde niin lintujen kuin omaksikin iloksi. Lyhteen voi kietaista helposti narulla pihapuun kylkeen ja lintuja on hauska seurata kaikessa rauhassa ikkunan takaa lämpimästä!

Keltasirkun höyhenpuku on hyvin kaunis.
Linturetkellä: Nokkela ja sosiaalinen naakka

Naakan isoihin, äänekkäisiin, satapäisiinkin parviin törmää varsinkin talvisaikaan, mutta myös ympäri vuoden. Juuri nyt naakkaparvia voi olla sellaisissakin taajamissa, joissa naakka ei pesi ainakaan suurina yhdyskuntina.

Linturetkellä: Miksi viherpeippo romahti?

Viherpeippo runsastui Suomessa voimakkaasti viime vuosisadan lopulla, mutta yllättäen kanta romahti kymmenisen vuotta sitten puoleen aiemmasta.

Linturetkellä: Oikullinen vihervarpunen

Pieniä, ketteriä, värikkäitä, vilkkaita vihervarpusia voi hyvinä vuosina tavata satapäisinäkin parvina sopivilla ruokailupaikoilla.