Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
"Linturetkellä"-juttusarjassa seurataan retkeillen vuoden kiertoa pohjoisessa: Suomessa, Norjan Ruijassa Varanginvuonolla ja Virossa, välillä hieman kauempanakin Skotlannissa, jopa Galapagossaarilla. Lintujen lisäksi siinä kohdataan myös nisäkkäitä, muuta luontoa ja mielenkiintoisia retkipaikkoja. Samuli Haapasalo on pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuva: Pekka Nurminen

Linturetkellä: Linnut omena- ja kirsikkapuiden kukilla

Tiltalttikin kauniissa kirsikankukissa. Elämä hymyilee. Kuvat: Samuli Haapasalo

Pari päivää sitten osuin kuvaamaan viherpeippoa, joka napsi tyytyväisenä nokkaansa vasta aukeamassa olevia omenapuun kukkia.

Viime keväänä kirjoitin puhkeavia kirsikankukkia ahmivasta karmiininpunaisesta punavarpusesta.

Huolestuneille puutarhureille arvioin, että tämä nautiskelu ei vie satoa, muutamat linnut eivät ole egyptiläinen heinäsirkkalauma.

Vahvanokkainen viherpeippo nauttii terveellistä ruokaa.

Mutta hauska on havaita, että aivan tuore kevään luomu kukka maittaa vahvanokkaiselle ja vähän kolhonkin näköiselle viherpeipolle. Ravinteet ovat kohdallaan ja kukinnon pohja on mehevä.

Pajulintu ja tiltalttikin usein keikkuvat kirsikan ja muiden puiden ja pensaiden kukissa. Myös kukissa olevat pienet hyönteiset tai toukat voivat niitä kiinnostaa.

Kirkasääninen vihellys paljastaa punavarpusen herkuttelemasta tuoreilla kirsikankukilla.
Linturetkellä: Mestarilaulajat äänessä

Satakieli, mustapääkerttu ja kultarinta virittelevät jo ääniään.

Linturetkellä: Tänä vuonna sitä ei enää ollut

Heinätavi. Pieni sorea sorsalintu, yksityiskohdissaan kovin kaunis. Tällä vanhalla kartanon lammella, johon laskee ja josta myös lähtee kaunis puro, olin tottunut sen joka kevät näkemään.

Linturetkellä: Hienot lintuviikot

Vappua edeltävä ja sen jälkeinen viikko ovat yleensä lintukevään hienoimpia. Niin moni lintulaji saapuu muutolta. Joka aamu ilmestyy uusia laulajia.