Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
"Linturetkellä"-juttusarjassa seurataan retkeillen vuoden kiertoa pohjoisessa: Suomessa, Norjan Ruijassa Varanginvuonolla ja Virossa, välillä hieman kauempanakin Skotlannissa, jopa Galapagossaarilla. Lintujen lisäksi siinä kohdataan myös nisäkkäitä, muuta luontoa ja mielenkiintoisia retkipaikkoja. Samuli Haapasalo on pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuva: Pekka Nurminen

Linturetkellä: Mestarilaulajat äänessä

Satakieli laulaa yleensä piilossa. Tässä se kuitenkin on aika esillä. Ehkäpä heti muuton jälkeen on helpoin saada kiikariinsa tämä kuulakasääninen piileskelijä. Kuvat: Samuli Haapasalo

Satakielen kuulakkaat vihellykset, laulun vankka rytmi, voimakkaat maiskutussarjat ja rätinät ovat nyt odotuksissa. Lämpimät yöt tuovat kuulut laulajat taas tuttuihin viitoihin ja rantatiheikköihin lähiöinä, uskallan ennustaa.

Mustapääkertut ovat laulaneet jo jonkun viikon ja niiden laulu vain vahvistuu kevään voimakkaan etenemisen myötä. Linnun musikaalisuus ja tunnusomaiset huiluäänet viiltävät sieluun pysyvän jäljen.

Mustapääkerttu mestarilaulunsa esittelyssä reviirilehdossaan.

Kultarintaa saa odotella ehkä viikon. Se on kolmikosta laulussaan kiihkein! Se on myös äärimmäisen taitava matkija.

Kun puiden silmut päivä päivältä aukeavat enemmän hiirenkorvalle, vähitellen myös pohjoisempana, kun tuomi puhkeaa pian valkeaan kukkaloistoonsa ja huumaavaan tuoksuunsa ja käkikin pian kukkuu, tunnemme että kevät on pitkällä. Melkein on jo kesä. Aamun varhaisella linturetkellä voi tavoittaa kymmeniä lajeja laulavia lintuja!

Vielä odotuksissa: kiihkeärytminen laulaja ja taiturillinen matkija: kultarinta.
Linturetkellä: Hienot lintuviikot

Vappua edeltävä ja sen jälkeinen viikko ovat yleensä lintukevään hienoimpia. Niin moni lintulaji saapuu muutolta. Joka aamu ilmestyy uusia laulajia.

Linturetkellä: Linnut omena- ja kirsikkapuiden kukilla

Myös linnut nauttivat kevään kukista.

Linturetkellä: Porkkananokka

Meriharakat ovat jo pääosin saapuneet rannoille. Ne muuttavat Suomen rannikoille ja saaristoihin siis aika varhain, huhtikuulta alkaen.