Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
"Linturetkellä"-juttusarjassa seurataan retkeillen vuoden kiertoa pohjoisessa: Suomessa, Norjan Ruijassa Varanginvuonolla ja Virossa, välillä hieman kauempanakin Skotlannissa, jopa Galapagossaarilla. Lintujen lisäksi siinä kohdataan myös nisäkkäitä, muuta luontoa ja mielenkiintoisia retkipaikkoja. Samuli Haapasalo on pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuva: Pekka Nurminen

Linturetkellä: Mustarastas laulaa jo!

Jo nyt on mustarastaan laulun aika metsänreunan kuusesta – vai vaikkapa katon antennista. Kuvat: Samuli Haapasalo

Mustarastaan kotoutuminen on sujunut loistavasti. Mustarastas on varsin uusi tulokas suomalaisessa luonnossa, mutta nyt se on jo erottamaton osa kevään ja kesän tunnelmaa.

Mustarastas aloittaa varhain keväällä romanttisen musisointinsa. Kun talvehtivakin mustarastaskanta on vahvistunut jatkuvasti, linnusta on tullut ympärivuotisesti entistä tutumpi myös pihoissa ja puutarhoissa. Sekin mustarastaskanta, joka muuttaa, eli kuitenkin suurin osa mustarastaista, ilmestyy varhain takaisin. Mustarastas ei muuta parvissa vaan yksittäin, mutta sopivan muuttoyön jälkeen niitä tuntuu olevan kaikkialla.

Nyt on mustarastaan ensimmäisten kevätoodien aika. Eilen aamulla kuulin!

Mustarastas on kekseliäs pesäpaikkojen suhteen. Sen voi löytää pihapiiristäkin mitä yllättävimmistä paikoista. Se livahtaa helposti vajaan pesimään rikkinäisestä ikkunaruudusta. Avonainen puuliiteri on sille oivallinen pesäpiilo. Harmaasiepon avopöntöstä olen tavannut sen kotipihallamme – tosin niin tapasi munapesän harakkakin – ehkäpä pesä oli hieman liian esillä.

Varhain pesinnän aloittavalta mustarastaalta voi kesän saavuttua odottaa jo toista pesintää.

Mustarastasta on hauska seurata vetämässä sateen jälkeen kastikkaita pihanurmelta. Ja melkoisen äänirähäkän rastas nostaa tultuaan pelästetyksi pihanurkilta vaikkapa marjavarkaista. Iltaisin se takoo jankuttavasti voimakasta, metallista varoitusääntään.

Pitkin kesää, uusintapesimisten myötä mustarastaan romanttinen laulu kuuluu kuusenlatvoista, pihapuista ja kattojen antenneista.

Linturetkellä: Lintuja talvisessa metsässä

Talviruokintapaikoille voi suunnata juuri nyt hyvinkin antoisan, kauniin talvisen päivän linturetken. Yhden iltapäivän aikana ruokintapaikalla kävi syömässä talia ja siemeniä 13 lintulajia ja niiden yhteenlaskettu yksilömäärä oli seitsemisenkymmentä lintua.

hömötiainen
Linturetkellä: Hömötiainen, metsän "tiitiäinen"

Äänisarja ti ti tsääää tsäää tsääää tsääää kuuluu suomalaiseen havumetsään! Hömötiainenhan se on äänessä.

Linturetkellä: Kauniita pakkaspäiviä 100-vuotiaassa Virossa

Aurinko nousee, -25 C, ihana kuiva vanhanajan pakkanen. Tekee hyvää myös havumetsille vähän jatkuessaan. Auringosta nousee pysty kilo. Kaunista, hiljaista, herkkää.