Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
"Linturetkellä"-juttusarjassa seurataan retkeillen vuoden kiertoa pohjoisessa: Suomessa, Norjan Ruijassa Varanginvuonolla ja Virossa, välillä hieman kauempanakin Skotlannissa, jopa Galapagossaarilla. Lintujen lisäksi siinä kohdataan myös nisäkkäitä, muuta luontoa ja mielenkiintoisia retkipaikkoja. Samuli Haapasalo on pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuva: Pekka Nurminen

Linturetkellä: Myrskylintu

Myrskylintu on kalalokin kokoinen, mutta rotevampi, sukkulan muotoinen. Myös nokka on voimakas ja erikoinen. Kuvat Samuli Haapasalo, St. Gilda, ulkona Atlantilla, Ulko-Hebrideiltä länteen, 2.7.2016.

“Meriraukkako” vai mikä kumma siellä vaeltaa?” Vistottava ääni kantautuu paksun usvan seasta, Samuli Paulaharjun tunnelmia Jäämereltä mukaillen….

Ja kun näet myrskylinnun ulapalla, se ei koskaan näytä liikuttavan siipiään, liitää ja liukuu vain aaltojenharjalla ja niiden välissä. Se käyttää äärimmäisen taitavasti hyväkseen ilmavirtauksia. Täydellinen sopeutuminen aavalle merelle!

Myrskylintu on erityisen taitava liitäjä, eleettömästi, siipiään liikuttamatta se keikkuu aaltojen päällä ilmavirtauksissa eri puolilla Atlanttia ja Pohjoista Jäämerta. Siellä jossakin se on nytkin. Kaukana meren selällä.

Jos myrskylintu sylkäisee pesäänsä lähestyvää naamalle tai vaateisiin pelotteen, haju ei tunnu lähtevän ikinä.

Myrskylintu on pohjoisten vesien vaeltaja. Se pesii korkeilla jyrkänteillä lintuvuorilintujen tapaan. Myrskylintu -nimi yhdistyy myös kulttuuriin. Myrskylintu on Eino Leino -seuran nimi, Merikannon sävellys, kirjallisuutta, musiikkiyhtye jne.

Ei siis minkä tahansa linnun nimi, monta symbolia synnyttänyt!

Myrskylintu laskeutuneena pesälleen. Tämä kuva: Handa Island, Skotlanti.
Linturetkellä: Isokauris ja nummiriekko Ylämaalla

Linturetkeilijä toki törmää myös nisäkkäisiin. Skotlannin Ylämaalla, karulla luoteisrannikolla, törmäsin kunnon kaurislaumaan.

Linturetkellä: Riippumattomasti riippumatossa

Riippumatossa voit olla hiljaa, kuunnella ja katsella. Linnut voivat tulla hyvinkin lähelle huomaamatta sinua.

Linturetkellä: Taistelevat uikut

Kesytön silkkiuikku on äärimmäisen ilmeikäs. Taistelua ja toisaalta hellää huolenpitoa on upeaa seurata.