Samuli Haapasalo

Lintuharrastaja
"Linturetkellä"-juttusarjassa seurataan retkeillen vuoden kiertoa pohjoisessa: Suomessa, Norjan Ruijassa Varanginvuonolla ja Virossa, välillä hieman kauempanakin Skotlannissa, jopa Galapagossaarilla. Lintujen lisäksi siinä kohdataan myös nisäkkäitä, muuta luontoa ja mielenkiintoisia retkipaikkoja. Samuli Haapasalo on pitkänlinjan luontoharrastaja ja retkeilijä, jonka harrastus on laajentunut lintu- ja luontokuvaukseen. Kuva: Pekka Nurminen

Linturetkellä: Puoli kuuta peipposesta

Koiraspeipon värit ovat yllättävän moninaiset. Tästä kuvasta voit tutkia koko kirjon. Kuvat Samuli Haapasalo.

Tämä kansanviisaus ei ihan pidä kutiansa mutta puoltaa hyvin paikkansa kesän odotuksen toiveena: kaipaamme ensin kevättä, sitten kesää! Peippo on osa kesän odotusta. Sopivan aamun runsas peippomuutto on kaunista katseltavaa. Pian raikuu laulu.

Peipot saapuvat yleensä huhtikuun ensimmäiseltä viikolta alkaen – koiraat viikkoa paria ennen naaraita. Silloin kesään on vielä hyvän matkaa toista kuukautta. No, sittenkun peipot ovat koko runsaudellaan saapuneet ja aloittavat pesinnän, naseva sanonta on jo paljon lähempänä oikeaa.

Peipon reipas laulu piristää mieltä.

Peippo on tuttu. Se on Suomen toiseksi yleisin lintu. Vain paju- eli uunilintu on sitä vähän runsaampi. Laskennoissa on arvioitu peipon pesiväksi kannaksi 7–9 miljoonaa paria. Peippo pesii monenlaisissa metsissä ja sen levinneisyys kattaa lähes koko Suomen saaristosta Lappiin, aivan pohjoisinta Lappia lukuunottamatta.

Katsokaapa jutun kuvista, kuinka monta eri väriä löydättekään peipon höyhenpuvusta!

Melko varhaisena muuttajana peippo voi joskus kohdata myös takatalven.
Toimituksen blogi
Kevätmuuton epätahdit

Vähälumiselle ja lähes jäättömälle Ahvenanmaalle alkoi saapua muuttolintuja vihdoin maaliskuun lopulla. Sieltä pohjoiseen matkaansa tekeviä hanhia ja joutsenia alkoi valua myös länsirannikon levähdys- ja ruokailupaikoille.

UutisetVuodenajat
Muuttavat lehtokurpat pelastautuivat lautalle lepäämään keskellä Pohjanmerta

Muutto on linnuille kova fyysinen koettelemus. Merellä vastaan tuleva lautta tai rahtialus saattaa pelastaa muuttomatkalaisen hengen.

Linturetkellä: Tipitii! Kevät on!

Kevään ensimmäiset muuttajat tulevat säiden mukaan. Heti kun talven valta taittuu, ovat etujoukot täällä.