Julkaistu numerossa

Suomen Luonto 2/2016

Ilmestyy 18.2. Talvisin korpit liikkuvat yhdessä ja kokoontuvat isoiksi ryhmiksi hyvien ravintoapajien äärelle. Kuva: Mika Honkalinna.

Video: Luontokuvaaja kohtasi majavaseurueen

Majavat marraspurolla. Kuva: Heikki Kokkonen

Luontokuvaaja Heikki Kokkonen oli kuvaamassa talvista joen uomaa kotikonnuillaan Ilomantsissa, kun joessa näkyi liikettä.

“Majavat putkahtivat yhtäkkiä vedestä ja nousivat jäälle”, Kokkonen kertoo.

Vuosi oli 2002 ja ensikohtaaminen molemminpuolin aika yllättävä.

“Kun majavat huomasivat minut, ne jähmettyivät ja kuuntelivat kuin hypnotisoituna.”

Pian latuskahännät kuitenkin unohtivat Kokkosen läsnäolon ja alkoivat puuhata omia touhujaan.

“Ne eivät olleet kovin arkoja ensikohtaamisella. Alusta pitäen ne olivat tuttuja minulle. Ja mukavia kuvattavia. En ole niin helppoa kuvattavaa toista tavannutkaan”, Kokkonen sanoo.

Majavien kuvaamista hän on jatkanut aina tuosta ensikohtaamisesta lähtien. Tuoreimpia Kokkosen majavaotoksia on nähtävillä Suomen Luonnon helmikuun numerossa 2/2016 artikkelissa Karvainen insinööri.

Videolla Kiista kapulasta on syyspoikasia. Yleensä majavat synnyttävät poikueen toukokuussa, mutta joskus harvoin myös syksyllä.

Toisella videolla pääsee seuraamaan majavien puuhastelua talvisella purolla.

Kysy luonnosta
Mikä kasvaa lintulaudan alla?

Mitä ovat oudot liuskalehtiset kasvit, joita kasvaa paljon lintujen ruokintapaikan alla? Suurimmat yksilöt ovat jopa metrin korkuisia. En ole löytänyt kasvia mistään kirjoista.

Suomen Luonto 2/2016 on ilmestynyt!

Suomen Luonnossa 2/2016 tutustumme jokien karvaiseen insinööriin majavaan, vertailemme lumikenkiä ja suksia, vierailemme Suomen korkeimmassa kohdassa ja ihastelemme Mika Honkalinnan upeita kuvia korpista.

Nisäkäspinnaajat huomio!

Kuinkahan monta nisäkäslajia Suomesta löytyy vuoden aikana? Jos kiinnostuit, tule mukaan nisäkäspinnakisaan!