Täällä Lapissa on vielä puoli metriä lunta, mutta peipot ja rastaat ja monet muut muuttolinnut ovat jo tulleet. Mitä ne löytävät syödäkseen?

Sulava lumi muodostaa oman ekosysteeminsä, joka elättää monenlaista syötävää muuttolinnuillekin. Valon määrän lisääntyminen ja lämpötilan nousu käynnistävät mikroskooppisten levien kasvun. Niitä syövät mikroskooppisen pienet hyönteiset ja muut selkärangattomat ja näitä puolestaan suuremmat saalistajat, isommat hyönteiset ja hämähäkit. Lumikirput eli hyppyhäntäiset saattavat värjätä hangen pinnan paikoin lähes mustaksi.

Metsänreunoihin ja muihin paikkoihin, joissa tuuli on pitänyt lumen matalana, syntyy pälviä, ja puiden juurilta sulaa lumi auringon ja oksista putoavien vesipisaroiden ansiosta. Peippojen ja rastaiden lisäksi myös hyönteisiä syövät pikkulinnut, esimerkiksi västäräkki, leppälintu ja kivitasku, löytävät ravintoa pälviltä, hangelta ja puiden juurilta.

Myös puiden oksistosta ja rungoilta löytyy hyönteisiä ja hämähäkkejä, jotka kevään koittaessa joko heräävät liikkumaan tai kuoriutuvat koteloistaan.

Jos takatalvi yllättää, niin kuin varsin usein käy, reviireilleen asettuneet linnut parveutuvat ja hakeutuvat pelloille, vesien äärelle tai muille lumettomille paikoille. Pahimmassa tapauksessa ne jopa vetäytyvät etelämmäksi odottamaan takatalven väistymistä.

muuttolinnut