Julkaistu numerossa

Suomen Luonto 7/2017

Lähdemme siementen matkaan sivuilla 14–23. Kannen ohdakkeen siemenen kuvasi Taru Rantala/Vastavalo.
VILLIVIHANNES_banner_suomenluonto_300x200

Sovelluksen avulla voit tunnistaa 30 erilaista kasvia ja kokata 90 herkullista annosta Sami Tallbergin resepteistä. Tuotot käytetään luonnonsuojelutyöhön.

Pääkirjoitus: Lumen korvike

Lehdistä on hyötyä lumen korvikkeena kylmänarkojen pensaiden ja puiden juurilla. Kuva: Jyrki Sahinoja / Vastavalo

Taas ollaan haravan varressa. Pudonneita lehtiä ei oikeastaan tarvitsisi haravoida lainkaan, sillä ne ovat pihanurmelle hyvää lannoitetta. Espoolaisella asuinalueellani koen kuitenkin pientä sosiaalista painetta pitää piha siistinä. Niinpä haravoin lehdet pensaiden ja puiden juurten katteeksi.

Nyt on juuri oikea aika valmistautua talveen. Tehtävälistalla on kunnostaa lintulauta, rakentaa ja asentaa siilinpönttöjä sekä kerätä talvikatteita istutusten päälle. Täällä etelässä lunta on viime talvina ollut vähän. Pakkasjaksojen aikana sekä kasvit että eläimet ovat kovilla kun suojaava lumipeite puuttuu. Mikä olisi hyvä lumen korvike, jolla voisi peitellä istutuksia ja miksei siilinpönttöjäkin?

Turun kasvitieteellisessä puutarhassa moni kylmänarka puutarhakasvi kaktusta myöten saa talveksi ylleen kuivista tammenlehdistä tehdyn vaipan. Tammen lehti on kiinteä ja kova, ja suuren tanniinipitoisuuden vuoksi se maatuu hitaasti.

Tammen lehtiä ei vain joka paikassa ole saatavilla. Suomen Luonnon kasviasiantuntija Seppo Vuokko vinkkaa, että tavallisista metsäpuista haapa voisi olla paras, mutta senkin lehdet kannattaisi kuivattaa ennen levittämistä.

Lehtimassa pysyisi ilmavampana, jos seassa käyttäisi ennen lehtien varisemista kuivatettuja oksia ja vesoja. Niitä ehtisi vielä kerätä mutta ei kunnolla kuivattaa, eli ennakkotyötä vaatisi sekin.

Havuja käytetään paljon katteena, ja ne ovatkin hyviä. Ne pysyvät ilmavina eivätkä herkästi homehdu talven aikana. Vuokko neuvoo että havujen päälle kannattaa levittää hiukan heiniä, jolloin lumipeitto syntyy havujen päälle ja havujen välissä säilyy hyvä ilmatila.

Siilin pöntön pehmikkeet kannattaa valita huolella. Parasta taitaa olla kuiva heinä. Paksukortiset heinät kuten kastikat ovat turhan kovia ja niiden sekaan on vaikeampi muokata kunnon petiä. Niin pöntön pehmikkeitä kuin katteitakin suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että pöntön pitää olla ilmava. Liika kosteus on horrostavalle siilille kohtalokasta.

Pihan takanurkassa on pieni kompostikasa, johon kärrään kitketyt puuntaimet ja rikkakasvit. Hyvä kasattu risukko lehtikasan päällä tarjoaa näkösuojaa niin pikku nisäkkäille kuin linnuillekin.

Hyvältä näyttää, valmiina talveen!

Pääkirjoitus: Harava ja zen

Kesämökillä on kaksi isäntää. Syksyllä kun asu­mus on laitettu talvikuntoon ja auton perävalot loitto­nevat pihatiellä, luonto ottaa mökin huomaansa. Pi­hapiiriin laskeutuva rauha houkuttelee eläimet esiin piiloistaan.

Viisi vinkkiä puutarhan monimuotoisuuden lisäämiseen

Puut ja muut monivuotiset kasvit, maan pysyvät kasvipeite, vesilammikot ja kompostit lisäävät puutarhan monimuotoisuutta, vaikka kaikkia lajeja ei itse huomaisikaan.

Rakenna yrttispiraali, opit jotain permakulttuurista

Suomen Luonto 4/2016 neuvoo lukijaa alkuun muodikkaan puutarhafilosofian, permakulttuurin kanssa. Yrttispiraalin rakentaminen on hauskaa kevätpuuhaa.