Johanna Mehtola

Toimittaja
Suomen Luonnon toimittaja kirjoittaa retkijuttuja upeasta Suomen luonnosta, mielenkiintoisista henkilöistä, ympäristöystävällisestä arjesta – ja antaa lisäksi virikkeitä moneen menoon.
Julkaistu numerossa

Suojaudu auringolta

Kuvitus: Anne Stolt

Mökkiläisen toivelistalla on auringonpaistetta, mutta Auringon ultraviolettisäteilyltä on hyvä myös suojautua. Helpoin tapa on tehdä se vaatteilla ja varjolla. Aurinko säteilee UVB- ja UVA-säteitä. UVB-säde tunkeutuu uloimpaan ihokerrokseen ja vaurioittaa soluja, minkä seurauksena iho voi palaa tai tulehtua. UVA-säteet puolestaan tunkeutuvat syvemmälle ja vahingoittavat tukikudoksia. Tästä seuraa ihon ennenaikaista vanhenemista. Molemmat säteet aiheuttavat myös ihosyöpää.

Aurinkorasvaksi kannattaa valita ultravio­lettisäteilyn iholta pois heijastavia, eli fysikaalisia suoja-aineita sisältävä tuote, jossa ei ole kemiallisia ja imeytyviä UV-suodattimia. Kemialliset suodattimet ovat myrkyllisiä monille vesieliöille. Tutkimuksissa on myös osoitettu että valtamerten koralleja on kuollut kemiallisten suodattimien vaikutuksesta.

Aurinkosuojatuotteiden säilyvyysaika on useimmiten 12 kuukautta ja se on syytä tarkistaa tuotteen kupeesta ennen käyttöä. Kaapin perukoilta löytynyt vanha rasvaputeli on syytä viedä materiaalin mukaiseen jätekeräykseen. Uutta rasvaa ostaessa kannattaa tutustua myös lukuisiin luonnonkosmetiikan tarjoamiin aurinkosuojavaihtoehtoihin.

Toimituksen blogi
Auringonnousu Kalkkisaaresta katsottuna. Kuva: Juhis Ranta
Nyt valo alkaa palata – tänään on talvipäivänseisaus

Tänään torstaina on talvipäivänseisaus. Päivät alkavat pidentyä.

Video: Auringon pinnalla tapahtuu

Apulaisprofessori Emilia Kilpua Helsingin yliopiston fysiikan laitokselta tutkii Auringon koronassa tapahtuvien purkausten magneettista rakennetta, jotta purkausten ennustaminen olisi tarkempaa.