Alice Karlsson

Toimittaja
Kirjoitan, toimitan ja hoidan Kysy luonnosta -kirjeenvaihtoa. Sydäntä lähellä ovat kasvien ja eläinten vuorovaikutus sekä eläinten käyttäytyminen. Uskoisin olevani myös luonnon sitkeä puolustaja ja tulistun luonnon turmelemisesta.
Julkaistu numerossa

Suomen Luonto 1/2017

Ilmestyy 19.1. Pirteä ja eloisa kuusitiainen on Suomen pienin tiainen ja viihtyy ruokinnoilla. Kannen linnun kuvasi Jussi Murtosaari / Leuku.
SL_01_2017_kansi

Sympaattinen saukko vei voiton Paras kansi -äänestyksessä

Kuva: Jari Peltomäki

”Veikeä, symppis, leikkisä, vetoava, positiivinen esimerkki, nappi otos”, kuvailtiin saukkokantta lähes 300 äänestäjän suulla ja voittohan siitä tuli. ”Seisoja” (10/2016) on viime vuoden paras kansi.

Kannen kuva: Jari Peltomäki

Toisen sijan sai hirvi (8/2016) ja kolmannen tunturisopuli (1/2016). Kaikki voittajat ovat voimakkaita ja karismaattisia pohjoisen luonnon eläimiä.

Kannen kuva: Heikki Willamo

Voittoisien kansien takana on luontokuvaajiemme kärkikaartia: saukon kuvasi Jari Peltomäki, hirven Heikki Willamo ja tunturisopulin Jorma Luhta.

Kannen kuva: Jorma Luhta

Paras kansi -kisa keräsi 1465 ääntä ja jokaisella kannella oli kannattajansa. Äänestäjien kesken arvottiin Globe Hopen Peurakaira-reppu. Sen voitti Outi Hallia Kuopiosta.

Onnea voittajalle ja kiitos kaikille osallistuneille!

Kärppä / nimimerkki Harrinen / Ikkuna Suomen luontoon
Nisäkäspinnakisan voittajalla 40 lajia

Koko viime vuoden nisäkäsharrastajat keräsivät pinnoja. Niitä kertyi kaikista luonnonvaraisista nisäkkäistä kautta maan – orava, siili ja rusakko olivat sieltä helpoimmasta päästä, mutta entäpä susi, hilleri tai kontiainen?

Kuva: Marko Junttila / Vastavalo
Metsäjäniksen jäljet kertovat tarinan

Kaikki tuntevat jäniksen jäljet: ensin kaksi rinnakkaista ja sitten kaksi peräkkäistä painaumaa. Hop! Jälkiä seuraamalla voi nähdä mitä eläin on touhunnut.

Kettu / Nimimerkki Pertti / ikkunasuomenluontoon.fi
Nisäkäspinnakisassa alkoi loppukiri

Viimeisimmän lokakuussa tehdyn koosteen mukaan kisan osallistujat ovat nähneet 54 nisäkäslajia ja niistä vähintään 963 yksilöä.