Vieläkö muistat tammikuussa 2007 ilmestyneen Helsingin Sanomien sunnuntaisivujen haastattelun, jossa Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila kertoi havahtuneensa ilmastonmuutokseen? Sen mukaan Shell oli yksi suurimmista tuulivoiman kehittäjistä.

Shell lopetti aurinko- ja tuulivoimakokeilunsa kaikessa hiljaisuudessa 2009.

Entä muistatko öljy-yhtiö BP:n eli British Petroleumin massiivisen mainoskampanjan, joka uskotteli, että BP tarkoittaa Beyond Petroleum eli ”öljyn jälkeen”?

Arvasit oikein. BP on lopettanut aurinkoenergiaa kehittävän yksikkönsä.

Tiedot löytyvät amerikkalaisen ympäristötoimittajan Bill McKibben artikkelista The Global Warming’s Terrifying New Math eli Ilmaston lämpenemisen pelottava uusi matematiikka, joka julkaistiin viime kesänä Rolling Stone -lehdessä.

Sen mukaan energiayhtiöiden hallussa on viisi kertaa enemmän fossiilisten polttoaineiden esiintymiä kuin on mahdollista käyttää ilman, että maapallon keskilämpötila nousee yli turvallisena pidetyn kahden asteen rajan.

McGibbenin mukaan öljy-yhtiöt eivät voi olla hyödyntämättä reservejään, sillä niiden velat ja osakkeiden arvot on sidottu niihin.

Hyvästi kahden asteen lämpötilannousu! Tervetuloa arvaamattomat sään ääri-ilmiöt!

Kööpenhaminan ilmastokokouksen aikoihin öljy- ja kivihiiliyhtiöt yrittivät uudistua laajan paletin energiayhtiöiksi.

Mutta eivät enää. Koska uusiutuva energia tuottaa paljon huonommin kuin fossiilinen, energiayhtiöt ovat luopuneet sen kehittämisestä.

Yksi yhtiö tekee toisin.

Suomalainen Neste Oil keskittyy polttoaineiden jalostamiseen. Se ei edes yritä omistaa saati etsiä öljyesiintymiä. Koska sen taseita ei ole sidottu öljylähteisiin, se on vapaa kehittämään uusiutuvia polttoaineita.

Ja sitä se on totisesti tehnyt.

Neste Oil on kehittänyt palmuöljyn avulla uuden tuotantoprosessin, jonka avulla voidaan valmistaa biopolttoaineita myös jätteistä ja levistä. Yhtiö on onnistunut laajentamaan raaka-ainepohjaansa hämmästyttävän nopeasti. Viime vuonna jo 41 prosenttia sen raaka-aineista oli elintarvike- tai palmuöljytuotannon jätteitä ja vain 54 prosenttia palmuöljyä.

Suuret öljy-yhtiöt tekevät valtavia voittoja.

Neste Oilin kannattavuus on heikko, koska se panostaa niin vahvasti uusiutuviin ja käyttää niiden raaka-ainekehitykseen lähes 40 miljoonaa euroa vuodessa. Kustannuksia kasvattaa kumppaneiden vähyys. Kun muut yhtiöt ovat luopuneet leikistä, kaikki täytyy tehdä itse.

Samaan aikaan ympäristöjärjestöt ovat Neste Oilin uusiutuvien polttoaineiden kimpussa, koska osa raaka-aineesta on palmuöljyä.

Suhtaudun itsekin kriittisesti palmuöljyn käyttämiseen biopolttoaineena. Mutta Suomessa käytetyn venäläisen raakaöljyn vaikutukset ympäristöön ja ihmisiin ovat uskoakseni vielä vakavampia kuin palmuöljyn. Siperiassa öljyvirrat valuvat rikkonaisista putkista pitkin taigaa.

Nyt Neste Oil käynnistää Porvoossa kahdeksan miljoonan euron mikrobiöljy-koelaitosta keskellä talouskriisiä. Minusta se olisi jo porkkanamafian paikka.

Vai täytyykö Neste Oilinkin ajaa alas uusiutuvan energian kehityksensä ennen kuin ympäristöväki antaa sille mitään arvoa?

kivihiilipalmuöljypolttoaineöljy