Maakuntahallinnon mullistuessa ympäristöhallinnon tehtäviä on ollut tarkoitus siirtää perustettavalle uudelle valtion virastolle. Nykyisen ympäristöhallinnon luvat, ympäristövalvonta ja luonnonsuojelu kootaan nykyisistä Ely-keskuksista ja aluehallintovirastoista siihen.

Tässä jaossa maakuntien kehittämistehtävät kuuluisivat maakunnille, ja oikeusturvatehtävät valtiolle. Tällaisessa kahtiajaossa voi nähdä järkevääkin ajatusta.

Tosin huomiota herätti, ettei syksyllä lausunnolla ollut paksu lakipaketti maakuntahallinnosta sisältänyt lakia tällaisesta virastosta, johon muiden lakien perusteluissa kuitenkin viitattiin.

Kulisseissa onkin käyty kovaa kädenvääntöä siitä, siirretäänkö nuo ympäristöhallinnon tehtävät valtion virastolle vai maakunnille. Jälkimmäisen puolesta ovat lobanneet ankarasti muun muassa suuriman hallituspuolueen keskustapuolueen eduskuntaryhmä, sekä MTK.

Maakuntahallintolaista annettiin 760 lausuntoa. Tiettävästi elinkeinoelämää edustavat ja ympäristöjärjestöt olivat paljolti samaa mieltä tehtävien kahtiajaosta. Sen sijaan esimerkiksi monien kuntien ja kuntayhtymien lausunnoissa vaadittiin kaikki valta maakuntahallinnolle.

”Maakuntauudistuksessa ollaan siirtämässä luonnonsuojelutehtäviä valtakunnalliseen virastoon”, hätäili MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola 8.12 lähettämässään tiedotteessa. Se lupailee, että MTK olisi pelinsä häviämässä.

Esitys valtion valvovasta virastosta on edelleen voimissaan. Kuukausi sitten ministeriryhmä linjasi tavoitteeksi, että samaan virastoon tulisi myös sosiaali- ja terveyspalvelujen valvonta.

Mukaan tulisi siten sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira, ja yhdessä ympäristöasioiden kanssa siitä muodostuisi ministeriöiden yhteinen lupa-, ohjaus- ja valvontavirasto. Hankkeen viimeisin työnimi on Luova.

Hallitus on kuitenkin muuttanut linjaansa monta kertaa, eikä mikään ole varmaa, ennen kuin laki on hyväksytty. Monta asiaa on vielä auki. Ratkaisematta on, tulee mukaan turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes, jolla on valtaa esimerkiksi kaivosasioissa.

Auki on myös, minkä ministeriön tai ministeriöiden alaisuuteen uusi virasto päätyisi. Sillä on merkitystä, koska ministeriöillä on ohjaustehtävänsä ja -valtansa. Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) haluaisi uuden viraston, jolle sitä ei haluta antaa, koska pukki olisi liian lähellä kaalimaata. Virastoa on kaavailtu myös suoraan valtioneuvoston alaiseksi, mikä puolestaan olisi hieman erikoinen järjestely.

Sitä ei hallituksella ole aikomustakaan korjata, että kaavoituksen laillisuusvalvonta on jäämässä valtaosin kansalaisten ja tuomioistuinten tehtäväksi. Ely-keskukset menestyivät hyvin kaavoista tekemissään valituksissa, joten ensi töikseen hallitus on poistamassa pääosin niiden valitusoikeuden.

Maakuntakaavojen vahvistaminen ympäristöministeriössä lopetettiin tämän vuoden alussa. Tuomioistuimet ovat jääneet kansalaisten ainoaksi vaikutuskanavaksi, mutta hallitus  toi ensi töikseen oikeudenkäyntimaksut hallinto-oikeuksiin, ja moninkertaisti korkeimman hallinto-oikeuteen valittamisen hinnan.

Tunne luontosi

Suomen Luonto on ajankohtaisen luontotiedon aarreaitta!
Tilaamalla tuet Luonnonsuojeluliiton työtä.