Suomen Luonnon Villivihannekset -mobiilisovellus esittelee 30 ravinnoksi hyödynnettävää villivihannesta maamme luonnosta. Sovellus kertoo jokaisesta kasvista muun muassa tuntomerkit, kasvupaikan sekä käyttötapoja ja vinkkejä villivihannesten hyödyntämiseen keittiössä. Lisäksi sovelluksessa on keittiömestari Sami Tallbergin 90 herkullista reseptiä.

vv_nokkonen

Villivihannekset-sovellus älypuhelimiin.

Sovellus julkaistiin keväällä 2015 ja päivitettiin huhtikuussa 2016, jolloin siihen lisättiin 10 uutta kasvia ja 30 Tallbergin reseptiä.

Villivihannekset-sovellus on ladattavissa Android- ja IOS-puhelimiin. Sovelluksen hinta on Android-puhelimissa 2,99 euroa ja Apple-puhelimissa 3,49 euroa.

Sovelluksen tuotto käytetään kotimaiseen luonnonsuojelutyöhön.

Lataa sovellus täältä:

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä palaute(at)suomenluonto.fi

Tärkeää tietoa villivihanneksien käytöstä

Ravinnoksi tulee kerätä vain niitä kasveja, jotka tuntee varmasti! Kasvilaji kannattaa tarvittaessa varmistaa kasvikirjoista, asiantuntijoilta tai muista lähteistä. Suomen luonnossa on monta myrkyllistä kasvia, jotka voivat olla vahingollisia pieninäkin annoksina. Näistä esimerkiksi tappavan myrkyllisiä ovat hukanputki ja myrkkykeiso.

Vastuullisuus ja jokamiehenoikeudet
Villivihanneksien kerääminen kuuluu marjojen ja sienien tapaan jokamiehenoikeuksiin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Esimerkiksi kuusenkerkkien ja koivunlehtien, mahlan, juurien ja jäkälän keräämiseen tarvitaan maanomistajan lupa. Villivihanneksia pitää poimia vastuullisesti sieltä täältä, jotta kasvin kasvu ei häiriinny. Juurien kerääminen yleensä tappaa kasvin, joten niitä tulee poimia harkiten keväällä tai syksyllä ja jättää suurin osa esiintymästä koskemattomaksi.

Allergiat ja sairaudet huomioitava
Jotkut villivihannekset voivat aiheuttaa oireita allergioista kärsiville, joten uusia kasveja tulee kokeilla aina varovasti. Oksaalihappoa sisältäviä villivihanneksia ei suositella munuaisvaivoista kärsiville. Kroonisista sairauksista tai heikentyneestä terveydentilasta kärsivien kannattaa varmistaa villivihannesten sopivuus lääkäriltä.

Myrkytystilanteessa tulee ottaa viipymättä yhteys Myrkytystietokeskukseen p. 09 471 977.

Tietoa sovelluksesta

Villivihannekset-sovelluksen julkaisija on Suomen Luonto. Suomen Luonto on Suomen luonnonsuojeluliiton kustantama aikakauslehti, joka ilmestyy 10 kertaa vuodessa. Kuten Suomen Luonto -lehden tuotot, myös Villivihannekset-sovelluksen tuotot käytetään suomalaiseen luonnonsuojelutyöhön.

Villivihannekset-sovellus on ladattavissa Android-, iOS ja Windows -puhelimiin.  Sovellus vaatii mobiililaitteilta seuraavat käyttöjärjestelmäversiot tai sitä uudemmat versiot: WindowsPhone 8, iOS 6 tai Android 4.2.2.

Tekstit ovat tuottaneet Suomen Luonto -lehden toimittaja Johanna Mehtola ja verkkotuottaja Annakaisa Vänttinen ja kasvien biologisten tietojen oikeellisuuden on tarkastanut biologi Seppo Vuokko. Reseptit ovat keittiömestari Sami Tallbergin käsialaa. Kaikki reseptit on mitoitettu neljälle hengelle. Sovelluksen teknisen puolen ja käyttöliittymäsuunnittelun on toteuttanut helsinkiläinen yritys Oleva Oy ja ulkoasun graafisen suunnittelun Atte Karttunen. Sovelluksen päivityksessä oli mukana Suomen Luonnon verkkotuottaja Laura Salonen.

Piirroskuvat ovat J.W. Palmstruchin, paitsi pihasaunio Jan Kopsin ja pihatähtimö J.E. Sowerbyn. Kasvivalokuvat ovat valokuvaaja Mauri Leivon ottamia. Annoskuvat ovat Liisa Valosen ja Tommi Anttosen ottamia.

Huomioitavaa: Olemme saaneet palautetta, että sovellusta ei pysty lataamaan joihinkin uusimpiin Android-laitteisiin. Asia on tutkinnassa ja toivottavasti saamme siihen pian ratkaisun. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa harmia.

Yksityisyyden suoja

Tämä yksityisyyden suoja koskee applikaatiota ”Villivihannes” jonka on kehittänyt Suomen Luonto ja Oleva Oy.

Emme kerää mitään henkilökohtaisia ​​tietoja aplikaatiomme käyttäjistä.

Linkit aplikaation sisällä
Applikaatiossa on linkit ainoastaan Suomen Luonnon sivustolle ja sosiaalisen median kanaviin, Suomen luonnonsuojeluliiton kanaviin sekä reseptien toteuttajan sivustolle.

Mainonta
Aplikaatio ei sisällä mitään kolmannen osapuolen mainontaa.

Yksityisyyteen liityvät kysymykset
Jos sinulla on kysyttävää applikaatiosta tai sen yksityisyyden suojasta ota yhteyttä osoitteeseen : palaute@suomenluonto.fi

Lähteet ja lisätietoa

Toivo Rautavaara: Mihin kasvimme kelpaavat (WSOY 1976), Sami Tallberg: Koivunmahlaa ja kaviaaria (Readme.fi 2012), Villiä & Valloittavaa (Kirjakaari 2013), Villiyrttikeittokirja (Readme.fi 2014), Villiä vegeä (Readme.fi 2015), Raija Kivimetsä & Jouko Kivimetsä: Hulluna hortaan (Mividata 2013), Raija Kivinen: Villiinny villivihanneksiin : luontoliikuntaa ja herkkuja koko perheelle (Lasten keskus 2005), Sinikka Piippo: Luonnonyrtit : Villivihannekset ja marjat (WSOY 2005), Jouni Toivanen: Viettelevät villiyrtit (Teos 2013). www.hortoilu.fi, www.arktisetaromit.fi, www.luontoportti.com, www.yrttitarha.fi.

Lehdistökuvat: